HomeProgramjainkProjektekNagytestvér mentorprogram
Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_imageshow, 1
  • Error loading component: com_languages, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_languages, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1
  • Error loading component: com_content, 1

„BIG BROTHER – BIG SISTER” A „NAGY TESTVÉR” program bemutatása

Mi a program célja? Mennyiben egyedülálló a kezdeményezés, léteznek-e hasonló programok?

A Nagytestvér Mentorprogram célját igyekeztünk egyetlen mondatban meghatározni: távlatos modellnyújtás mentoráltjai számára és személyiségfejlődésük támogatása, személyes viszony kialakítása a mentor-mentorált párok között. Azok a gyerekek, akik részt vesznek a programban, sokszor kevés figyelmet kapnak, és nincs előttük olyan példakép, aki pozitív mintát adna nekik. Nem ismernek fiatal felnőtteket, akik egyetemre járnak, szeretnek olvasni, érdeklik őket a művészetek vagy a tudományok, és látják értelmét a továbbtanulásnak. Egy mentor olyan életbe nyújt betekintést, amiből ők ki vannak zárva.

A Nap Klub Alapítvány 1992 óta tevékenykedik a Józsefvárosban, és egyik legfontosabb ügyének a gyermek-és ifjúságvédelmi prevenciót tartja. Az utóbbi években azonban egyre nehezebb a gyerekek figyelmét felkelteni, és bevonni őket a közösségi tevékenységekbe. A mentorálás egy világszerte jól működő gyakorlat, a Big Brothers Big Sisters of America egy körülbelül száz éve létező szervezet, Magyarországon pedig a közelmúltban a szegedi Hallgatói Mentorprogram fogott egy nagyon hasonló és sikeresen működő vállalkozásba. Személyes tapasztalatunk, hogy ez az egyik legjobb módja a gyerekek megszólításának. Nálunk másfél éve fut a Nagytestvér „próba-verziója” két mentorral és mentorálttal.

 

Miért láttátok szükségét egy ilyen program elindításának?

Múlt szeptemberre a péntek délutáni Játszóházban csak néhány gyerek maradt. Ez a program eredetileg tíz–tizenöt főre volt tervezve, csoportfoglalkozásokkal, csapatjátékokkal. A létszámhiány miatt azonban egészen más jelleget öltött. A két-három kisgyerekkel sokkal személyesebb viszonyunk alakult ki, többet megtudtunk róluk, a családjukról és a körülményeikről. Egyre jobban kötődni kezdtek hozzánk, megbíztak bennünk, beavattak a problémáikba. Kezdtük úgy érezni, hogy sokkal jobban tudjuk őket segíteni, ha a heti egy alkalommal, amikor találkozunk, csak rájuk figyelünk, ahelyett, hogy sok gyerek között kellene megosztanunk a figyelmünket. Közben ők is megismertek minket, kérdezgettek az életünkről, az egyetemről, és egy idő után úgy tekintettek ránk, mint ahogy a nagytestvérekre szokás. Mivel a fegyelmezés szükségtelen volt, egyenrangú félként kezeltük őket, ők mégis kicsit felnéztek ránk. A szakirodalomból tudtuk meg, hogy nagyjából ezt jelenti a mentorálás.

 

Mi lesz a mentorok feladata?

A programban résztvevő gyerekek rendszeresen eljárnak a csütörtök délutáni Játszóházba. Ez a mentoroknak nem kötelező, de mindig megvan rá a lehetőségük, hogy csatlakozzanak. A nagytestvérek legfontosabb feladata, hogy hetente minimum egy alkalommal a Nap Klub Leonardo da Vinci utcai épületében találkozzanak mentoráltjukkal. Itt sor kerülhet korrepetálásra, játékra, beszélgetésre, vagy más tevékenységekre. A mentoroknak ezen kívül csupán egyetlen kötelezettségük van, eljönni az eleinte kéthetente, később pedig havonta megrendezett kerekasztal beszélgetésekre, ahol elsősorban a felmerült problémák megbeszélése, megoldása zajlik, a mentorok tanácsokat és ötleteket adhatnak egymásnak. A nagytestvéreknek arra is van lehetőségük, hogy közös programokon, kirándulásokon vegyenek részt, illetve hogy maguk szervezzék meg ezeket.

 

Kiknek lehet előnyös a programban való részvétel?

A mentorkodást elsősorban a leendő pedagógusoknak ajánljuk, mivel a képzésük kevés gyakorlati tapasztalatot nyújt. Az egyetemi évek alatt alig találkoznak gyerekekkel, és velük is gyakorló iskolákban, ahol ritkán fordulnak elő hátrányos helyzetű tanulók. Így nem csoda, ha félelmetes számukra az első munkahely gondolata, vagy ha az első tanítási évük meglepetésekkel szolgál. Ezen felül pedig a BA képzés alatt kötelező tízkredites pedagógia-pszichológia modul egyes kurzusait is kiválthatják önkénteskedéssel.

A mentorkodás, és általában az önkénteskedés azonban mindenikinek hasznos lehet, nem csak élettapasztalatot és szélesebb perspektívát ad, de egy önéletrajzban, felvételin vagy állásinterjún is előnyt jelenthet.

A Nap Klub egy olyan rendszert igyekszik kidolgozni, melyben a mentorok a plusz tevékenységekért pontokat kapnak, és ezeket akkreditált képzésekre válthatják be partner szervezeteinknél. Ez egy működő gyakorlat Nyugat-Európában a civil szervezeteknél, és reményeink szerint nálunk is motiváló lesz az ingyenes képzések lehetősége. Az alapítvány is rendelkezik egy akkreditált pedagógus képzéssel az Altenatív napközbeni gyermekellátás témájában.

A számos gyakorlati haszon mellett azonban el kell mondanunk, hogy a mentorkodás nagyszerű élmény, szórakoztató és hálás feladat. Egy olyan kapcsolat kialakítására ad lehetőséget, amelyben spontán módon csak kevés szerencsésnek lehet része.

 

Hogyan lehet jelentkezni a programba?

A jelentkezéseket a This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. vagy a This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

e-mail címre várjuk. Kérjük, hogy a jelentkezők küldjék el önéletrajzukat és motivációs levelüket. A motivációs levélben érdemes leírni, hogy miért szeretne mentor lenni, van-e valamilyen tapasztalata gyerekekkel, önkénteskedett-e már korábban, van-e olyan hobbija (sport, zene, művészet, stb.), amely hasznos lehet a programban, és bármilyen más információt, amit fontosnak tart.

Baisanszki Zsanett